Jak mówić do dziecka, by i ono do nas mówiło?
PIERWSZY ROK
Pielęgnacja:
- należy karmić dziecko piersią, a później łyżeczką
- wcześnie przyuczać do picia z kubeczka
- jak najwcześniej odstawić smoczek i butelkę
- nie dopuszczać do ssania kciuka
- gdy wyrżną się ząbki, podawać twarde pokarmy do gryzienia i przeżuwania np. marchewkę, jabłko
- utrzymywać drożny nos – uczyć dziecko oddychania przez nos
Stymulowanie rozwoju (słuchu i mowy)
- dźwięki budzika, dzwoneczka, łyżeczki, gwizdka
- śpiewać kołysanki – raz do 1, raz do 2 ucha
- mówić dużo, długimi, melodyjnymi frazami
- czytać rytmiczne wierszyki
- zapoznawać dziecko z odgłosami sprzętów (odkurzacz, suszarka, mikser, radio)
- powtarzać samogłoski zmieniając wysokość wypowiadanych dźwięków
- powtarzać sylaby
- podczas czynności pielęgnacyjnych nazywać wykonywane czynności
- rozszerzać stymulację o dźwięki wydawane przez różne przedmioty (klocki, sztućce, kasztany, klocki wrzucane do metalowej puszki, grzechotki)
- zwracać uwagę na dźwięki wydawane przez wodę
- opowiadać o tym, co się dzieje, poprzez wyrażenia dźwiękonaśladowcze
- opowiadać o tym, co się znajduje w pokoju (podążać za wzrokiem dziecka i opowiadać o tym, na co patrzy)
- muzyka – wolna i szybka, tańczyć w jej rytm z dzieckiem na rękach
- formułować proste polecenia wsparte gestem i mimiką, np. „daj autko, daj lalę, nie wolno, gdzie lala?”
- – pokazywać książeczki z obrazkami, paluszek dziecka kierować na wybrane fragmenty rzeczywistości i wypowiadać ich nazwę
- MÓWIĆ, MÓWIĆ, MÓWIĆ…. O WSZYSTKIM (powoli, z wyraźną intonacją, mimiką i gestem)
DRUGI ROK
- pokazywać obrazki zwierząt i urządzeń i naśladować wydawane przez nie odgłosy
- zachęcać dziecko do powtarzania
- pytać o poszczególne przedmioty poprzez naśladowanie dźwięków
- pytać o poszczególne przedmioty podając ich nazwę
- śpiewać piosenki dla dzieci
- grać z dzieckiem na instrumentach (cicho i głośno, szybko i wolno)
- ćwiczyć rozpoznawanie melodii i piosenek
- wielokrotnie powtarzać nazwy otaczających przedmiotów
- wspólnie z dzieckiem czytać bajki, ale wspierać rozumienie opowiadaniem treści obrazka dostosowanym do możliwości dziecka
- zachęcać do odpowiadania na proste pytania, np. „Co to? Gdzie jest kot?”
TRZECI ROK
- nadal nazywać obrazki i przedmioty z otoczenia
- wydawać dziecku dłuższe polecenia, najpierw pojedyncze, potem podwójne, np. „Uczesz lalkę. Daj pieskowi pić. Schowaj talerzyk do szafy.”
- zachęcać do śpiewania piosenek
- powtarzać zestawy rymujących się słów, np.rama, tama, sama, dama – zachęcać do powtarzania
- nadal czytać rymowane wierszyki
- wprowadzać czytanie tekstów narracyjnych (opowiadań), ale wspierać ich treść obrazkiem
- podczas czytania książeczek nazywać cechy, wielkość, kolor przedmiotów, cechy osób
- pytać o obrazki formułując coraz trudniejsze pytania, np. „Co stoi na stoliku?, Co trzyma w rączkach Kasia?, Czym bawi się Adam?”
- nadawać imiona postaciom obrazków, oczekiwać od dziecka używania ich podczas całej rozmowy o obrazku (ćwiczymy pamięć)
- zadawać zagadki – początkowo pytać o cechy przedmiotów, potem wprowadzić zagadki rymowane, np. „Jest biała, siedzi w tubie, ząbki nią czyścić lubię.”
CZWARTY ROK
- uczyć rozróżniania głosek brzmiących podobnie ( dziecko wybiera właściwy obrazek), np. półka – bułka, Tomek – domek, bucik – budzik
- w czasie czytania książeczek często zadawać dziecku pytanie „dlaczego”, dziecko uczy się wyjaśniać związki przyczynowe między wydarzeniami
- wprowadzać zabawy tematyczne, gdzie dziecko będzie musiało odegrać jakąś rolę (lekarza, sprzedawcy)
- recytować znane dziecku wierszyki i zmieniać w nich wyrazy, dziecko powinno je poprawić
- odpowiadać na pytania dziecka, np. „dlaczego”, a potem o to samo pytać dziecko (uczymy uzasadniania, wyjaśniania, myślenia)
- wprowadzać przyimki poprzez różne zabawy w przestrzeni (wykonywanie poleceń, potem też samodzielne określanie miejsca)
PIĄTY I SZÓSTY ROK
- zachęcać dziecko do samodzielnego szukania rymów do podanych wyrazów
- bawić się z dzieckiem zamieniając w wyrazach głoski na nieprawidłowe, oczekiwać, aby dziecko je „wyłapało” i poprawiło, np. gotek, rofer, lisak, żapa
- zachęcać dziecko do samodzielnego opowiadania historyjek obrazkowych
W co się bawić?
ZABAWY OGÓLNOROZWOJOWE
- sortowanie koralików o różnych kształtach i kolorach
- segregowanie figur geometrycznych o różnych kształtach i kolorach
- układanie historyjek obrazkowych
- rozwiązywanie zagadek
- klasyfikowanie obrazków przedstawiających przedmioty o różnym przeznaczeniu (zwierzęta, owoce, zabawki, pojazdy, warzywa) na odpowiednie grupy
- wykrywanie niedorzeczności w obrazkach przedstawiających przedmioty lub sytuacje z nie pasującymi elementami
- rozwijać myślenie logiczne, przyczynowo-skutkowe (wnioskotwórcze), np. poprzez zabawę w „Kącik zabawek” – układanie zabawek zgodnie z tematyką zabawy (lekarz, nauczyciel, konduktor itp.)
- wspólne rysowanie, opowiadanie bajek, układanie historyjek obrazkowych (jedna osoba zaczyna, druga kończy)
- rozwiązywanie zagadek i rebusów
- podział obrazków na pasujące i nie pasujące do siebie
- uzupełnianie brakujących elementów w szlaczkach, w figurach geometrycznych, rysunkach
ZABAWY SŁUCHOWE
- rozpoznawanie dźwięków domowych
- rozpoznawanie dźwięków ulicy
- rozpoznawanie dźwięków zwierząt
- granie na instrumentach
- tworzenie dźwięków przedmiotami codziennego użytku
- słuchanie i śpiewanie
PRZYKŁADY
- zabawa słuchowa ,,Kto cię woła? – poznawanie wyłącznie przy pomocy analizatora słuchowego głosu domowników, kolegów, znajomych
- ,,Co słychać dookoła?’’- wsłuchiwanie się i nazywanie dźwięków dochodzących z otoczenia np. tykanie zegara, szum wiatru, odgłosy pojazdów, bzykanie muchy, śpiew dzieci itp.
- rozpoznawanie dźwięków (wyłącznie za pomocą słuchu) – potrząsanie pękiem kluczy, uderzanie klockiem o klocek, darcie papieru, gra na cymbałkach, trąbce, uderzanie łyżeczką o szklankę, stukot wysypywanej fasoli; najpierw dzieci oglądają te przedmioty, przysłuchują się, jakie dźwięki wydają i dopiero później zgadująnaśladowanie odgłosów zwierząt (małych i dużych – cicho i głośno)
- powiedz, jakie odgłosy wydaje przedmiot lub zwierzę oglądane na obrazku’’ – np. wąż, mucha, ptaszek, zegar, telefon, samochód itp.
- zabawa ,, Z której strony słychać dźwięk’’ – dziecko ma zasłonięte oczy – i wskazuje źródło dźwięku, które z przedmiotów wydają taki dźwięk? Na podłodze zgromadzone są przedmioty, które: tykają, syczą, gwiżdżą, dzwonią. Itp. Za parawanem demonstrujemy dźwięk wydawany przez jeden z przedmiotów, np. syczący balon, z którego spuszczamy powietrze. Po odgadnięciu dzieci tworzą zbiór przedmiotów, które syczą
ZABAWY ODDECHOWE
- dmuchać przez rurkę do szklanki z mlekiem
- rozdmuchiwać przez rurkę rozlaną na stole farbę
- dmuchać w wycięte papierowe figurki zawieszone na nitce
- zdmuchiwać świeczkę
- zrobić „tor wyścigowy” dla piłeczki pingpongowej
- opowiadać bajki, których treść ilustrować będą ruchy języka
ZABAWY RUCHOWE I MANUALNE
- ćwiczenia nóg – zataczanie kół, skakanie na jednej nodze, podskakiwanie, stanie na jednej nodze, jaskółka, bocian, huśtanie, turlanie, kołysanie
- ćwiczenia rąk – zataczanie kół, pranie, ścieranie, wyżymanie, wiatraczki, boksowanie, klaskanie, zaciskanie pięści i pokazywanie poszczególnych palców, łączenie palców obu rąk, robienie wzorków z ryżu, grochu, zabawy plasteliną, wycinanie nożyczkami
Autor: Anna Banaszczyk – Susłowicz